2020-2021 навчальний рік  

 Напрямки роботи ДНЗ

на 2020-2021 навчальний рік

1.Активізувати взаємодію педагогів з родинами вихованців з метою формування комунікативної компетентності дошкільника.

2.Продовжувати формувати здоров'язбережувальну компетентність дитини, як важливої умови безпечного проживання людини.

3. Впроваджувати вивчення та використання в освітньому процесі технології критичного мислення.

4. Підвищувати рівень використання мультимедійних засобів для організації навчально-пізнавальної діяльності дошкільників.

5. Забезпечити активне вивчення усіма працівниками закладу дошкільної освіти нових нормативно-законодавчих документів в галузі дошкільної освіти.

 

Педради:

1.Формування комунікативної компетентності дошкільника

1.Довідка про результати виконання рішення попереднього засідання педагогічної ради.

2.Зміст поняття «комунікативна компетентність».

3.Шляхи формування в дітей комунікативних вмінь та навичок.

4.Комунікативна компетентність педагога.

5.Казка в системі мовленнєвого розвитку дошкільника.

6.Рішення педради.

2.STEM- освіта дошкільників

Використання в освітньому процесі технології критичного мислення

1.Довідка про результати виконання рішення попереднього засідання педагогічної ради.

2.Форми прояву критичного мислення в дошкільнят.

3.Основні принцип розвитку критичного мислення дітей.

4.Шляхи формування в дітей інженерного мислення.

5.Рішення педради.

3.Підсумки роботи педагогічного колективу ЗДО за 2020-2021 навчальний рік та завдання на літньо-оздоровчий період.

1.Довідка про результати виконання рішення попереднього засідання педагогічної ради.

2. Аналітична довідка про роботу педагогічного колективу за навчальний рік.

3. Підсумки навчально-виховної роботи за навчальний рік (творчий звіт педагогів ДНЗ).

4. Завдання літньо-оздоровчого періоду, обговорення і затвердження плану роботи на літній період.

5. Рішення педради.

4.Організація та осучаснення роботи педагогічного

колективу дошкільного навчального закладу згідно вимог часу на 2021 - 2022 навчальний рік.

1.Довідка про результати виконання рішення попереднього засідання педагогічної ради.

2.Підведення підсумків літнього оздоровчого періоду.

3.Готовність закладу дошкільної освіти до навчального року.

4.Обговорення та затвердження плану роботи закладу на 2021- 2022 навчальний рік.

5. Рішення педради.

                          Рекомендації

            по організації освітнього процесу в ЗДО

                           на час карантину COVID-19

1.Ранкове приймання дитини до дошкільного навчального закладу

проводить вихователь групи на території закладу за межами його

будівлі. Батьки та супроводжуючі особи повинні одягати респіратор або захисну маску (у тому числі саморобну), так, щоб були покриті ніс та рот. Очікування на території повинно бути обмежено.

2.Всі протиепідемічні заходи, спрямовані на захист дітей (термометрія, обробка рук антисептиком, миття рук, навчання правилам етикету кашлю тощо) проводяться в ігровій формі та за особистим прикладом працівників дошкільного закладу.

3. Забороняється проведення масових заходів (вистав, свят, концертів) за участі дітей з більш, ніж однієї групи та за присутності глядачів (відвідувачів).

4.На період карантину рекомендується:

- проводити додаткові ігри та вправи, які б доносили дітям важливість індивідуальних заходів профілактики та фізичного дистанціювання;

- надавати пріоритет руханкам, іграм, що проводяться на відкритому повітрі;

- переформатувати розміщення в кімнатах для занять таким чином, щоб забезпечити максимальне фізичне дистанціювання;

- обмежити заняття та ігри, що передбачають безпосередній фізичний контакт між дітьми та персоналом;

- обмежити заняття та ігри, що потребують використання значної кількості додаткового інвентаря;

- обмежити сенсорні заняття та ігри (наприклад ліпка);

- забезпечити адаптивне харчування, що дозволяє мінімізувати кількість дітей, що харчуються одночасно, або одночасно перебувають за одним столом. 

 

 5.Організувати навчання вихованців дошкільного закладу в ігровій формі методам захисту в умовах поширення вірусних інфекцій та методам самооцінки і контролю стану і рівня власного здоров'я з врахуванням вікових особливостей сприйняття інформації.

6.Необхідно забезпечити максимальну ізоляцію всіх груп у ДНЗ з метою мінімізації контактів, спланувати маршрутизацію окремих груп та за можливості для кожної організувати окремий вихід.

7.Інформувати батьків про заборону відвідування дітьми з підозрою на ГРВІ дошкільного закладу.

8.Посилили контроль за дотриманням режиму миття рук. Забезпечити миття рук не менше 6-8 разів на день. Щоденно проводити п'ятихвилинки «Чисті руки» з вихованцями. Навчити дітей не торкатися брудними руками очей, носа чи рота.

9.Проводити серед членів батьківських комітетів профілактично роз'яснювальну роботу з питань, пов'язаних з профілактикою коронавірусної хвороби (COVID-19), а також грипу та ГРВІ, приділяючи особливу увагу здоров'ю дітей, в тому числі шляхом розміщення відповідних матеріалів на інформаційних стендах.

10.Батьківські збори проводити онлайн.

11.Максимально обмежити моногрупове проведення спортивних, культурно-масових та інших видовищних заходів (відвідування виставок, музеїв, концертів, змагань тощо) та заборонити міжгрупові заходи.

      Дистанційна робота педагогічних працівників під час   карантину здійснюється через зв'язок з батьками через групи у мережі VIBER. Педагоги проводили он-лайн освітню роботу та надавали консультації, підбирали матеріал для роботи з дітьми на допомогу батькам. 

                                 Деякі з них представлені нижче

            Арт-терапія на карантині

Якщо ви вдома і в душі щось не так - смуток, печаль, туга чи злість на себе

і світ - треба терміново зайнятися самолікуванням.

Ось кілька рецептів хоум арт-терапії:

1. Треба щось порізати і знову поклеїти. Знайдіть старі журнали, упаковки

або просто коробки і уявіть, що ріжете на дрібні частини свій поганий стан.

Робіть рівно стільки, поки не відчуєте, що більше не треба. А потім,

озброївшись клеєм, створіть зі шматочків картину нового настрою.

2. Якщо ви відчуваєте, що не можете зрозуміти або зробити вибір, і від цього

Вам тривожно і складно; якщо думки немов тікають від Вас і Вам складно

повернути контроль над собою - саме час взяти чорний маркер і великий

аркуш паперу і почати малювати свій повторюваний орнамент порядку.

Можливо, це не буде відразу просто, але якісь елементи Вам точно

сподобаються, і ось з них на новому місці вже можна створити порядок

заново. При бажанні і розмалювати його.

3. Якщо Вам складно знайти спільну мову з домашніми, вони дратують

і дратують, у Вас немов закінчується терпіння - ось тут саме час мотати.

Знайдіть будь-які нитки або можна купити спеціальні нитки для гармонії

і намотайте маленькі клубочки. Зробіть їх стільки, щоб Ваше роздратування

пішло, і тоді з них можна щось створити. Декор або закладки для книг - тут

вже справа фантазії. У хоум арт-терапії безліч рецептів, що з покоління

в покоління рятували від різних станів. Так чому ж нам не взяти найкраще

з минулого?

А ще корисно малювати! Малюй якщо:

 Паніка - малюй каракулі і замальовуй їх;

 Страшно - промалюй страх багато разів, зменшуючи його;

 Роздратований - штрихуй щосили;

 Тривожно - відмалюй тривогу колами;

 Нудно - малюй вигаданих персонажів;

 Самотньо - малюй портрети;

 Депресивно - намалюй абстракції з 8 кольорів;

 Дезорієнтований - малюй чорно-білі візерунки.

Анти-паніка: Поради психолога на час                                                               карантину

Ми живемо в інформаційному потоці, який зараз переповнений негативними новинами
і прогнозами, пов`язаними з епідемією коронавірусу. Проте життя триває і вимагає від нас
тверезої оцінки ситуації й адекватності.
Ситуація, що охопила практично весь світ не може залишати осторонь майже нікого. ЗМІ
часто підігрівають емоції людей та не завжди коректно подають інформацію щодо
захворювання.
Хвилюватися - нормально
Реакції, що ми бачимо зараз у суспільстві - дуже закономірні, адже коли є загроза
життю, про яку застерігають у всьому світі - це не може не викликати реакцій.
Запасання продуктами, надмірна роздратованість, страх перед невідомим - це все
наслідок проживання стресу та кризової ситуації. Відчувати страх та паніку в цій
ситуації - нормально, оскільки це нормальна реакція на ненормальні події.
«Острівки безпеки»
Якщо ж взяти до уваги той факт, що ми не знаємо, коли точно закінчиться пандемія,
то мусимо адаптуватися та вчимося зберігати спокій. Тому можна використовувати деякі
практики, котрі здатні повернути нас до власних «острівків безпеки», що допоможуть
пережити цю кризу.
Кожен з нас має позитивний досвід, який зміг сформувати в кожного з нас так звані
«острівки безпеки» - це ресурси, за допомогою яких ми здатні впоратись із досить
складними ситуаціями. Як віднайти ці ресурси у собі? Спробуйте пригадати ті позитивні
моменти, коли вам вдалось впоратись з труднощами. Спробуйте пригадати тих людей,
котрі були поруч із вами та допомогли пережити стрес. Якщо їх зараз уявити поруч
із вами, то щоб вони сказали вам? Як підтримали би вас?
Вправи для тренування спокою
Якщо ж у вашому житті трапилось так, що такого позитивного досвіду було недостатньо,
то варто створювати нові острівки безпеки, будувати внутрішній «Стоунхендж» всередині
самого себе саме тепер. Що ж можна робити? Формуйте свою «радість та задоволення»
щодня, використовуючи дуже прості та доступні речі.
Дихання та м'язова релаксація
Глибоке дихання та усунення м'язевого напруження допомагають організму припинити
виділяти гормон стресу та почати розслаблятися. Проста вправа на кшталт «Глибокий
вдих (рахуйте: 1-2-3), затримка дихання\напруження м'язів (1-2-3), глибокий видих (1-2-
3), не дихаємо\розслабляємось (1-2-3)». Виконуйте цю вправу протягом декількох хвилин
і ви помітите зміни свого емоційного стану.
Фокус на позитиві
Наш мозок, з одного боку, - геніальна машина, а з іншого - дуже «лінива» система.
Дуже-дуже. І якою інформацією ми будемо його наповнювати - так ми будемо себе
почувати. Спробуйте використовувати «щоденник позитивних дій» - щовечора
називайте собі (або в колі сім`ї за вечерею) 10 позитивних речей, з якими ви зустрілись
протягом дня. Вони можуть бути мінімальними, але вони повинні бути (навіть смішний
кіт- теж буде позитивною подією). Тобто ми вчимо мозок думати позитивно
та фокусуватись на доброму.
Достатній сон
Добрий сон ще ніколи нікому не завадив. Намагайтесь лягати спати рано та уникайте
дивитися на екрани (телевізор, телефони, ноутбуки) перед сном.
Свіже повітря
Оберіть для себе «персональний затишок», де ви б змогли спокійно, протягом 15 хвилин
попити каву та не думати ні про що (балкон, подвір'я приватного будинку).
Ритуали
Дотримуйтесь ритуалів та важливих для вас моментів. Вранішня кава, молитва, зустріч
із друзями он-лайн - це все те, що здатне повернути нас до життя та сказати, самому
собі: «Не все так погано!»
Ні ви, ні я - ніхто з нас не може контролювати те, що може далі підкинути нам життя.
Але ми здатні справлятися із ситуаціями у здоровий спосіб, отримуючи досвід та віру
у себе!<
 

Інтернет-ресурси,

       використані під час проведення дистанційної роботи 


 1. «Правила поведінки

під час карантину»

https://kanalukraina.tv/ua/news/koronavirus-vazhno-znat-pravila-povedeniya-na-karantine

2.«Коронавірус-як  зберегти себе та  родину»

https://www.volyn24.com/news/146818-iak-zahystyty-sebe-vid-koronavirusu-rekomendacii-moz-video

3.«Дотримання  правил респіраторної гігієни»

https://zt.dsns.gov.ua/ua/Ostanni-novini/16094.html

4. «Мультфільми про весну»

https://www.youtube.com/watch?v=Ws1Ngz2xEdY

5. «Весняні віршики для дітей»

https://doshkolenok.kiev.ua/vesnjanky/347-virshi-pro-vesnu-dlya-malyat.html

6. «Виготовлення дидактичних ігор своїми руками»

https://vseosvita.ua/library/samorobni-didakticni-igri-dla-ditej-rannogo-viku-188773.html

7.«Правильне миття рук під час карантину»

https://tsn.ua/lady/zdorovye/aktualnaya-tema/mittya-ruk-abo-dezinfekciya-poradi-ekspertiv-vooz-1514478.html

8. «Мультфільм-уроки тітоньки Сови»

https://www.youtube.com/watch?v=A36pWqY8BBc

9. «Як зробити антисептик своїми руками»

https://fakty.com.ua/ua/lifestyle/zdorove/20200415-antyseptydlya-ruk-u-domashnih-umovah-top-3-retsepty/

10 «Зарадка для дітей» https://mixsport.pro/ua/blog/zaradka-dla-detej-vo-vrema-karantina

11. «Самоосвіта» https://dnz1.dvorselrada.gov.ua/info/page/10294

12.«Коронавірус-симптоми і профілактика»

https://moz.gov.ua/koronavirus-2019-ncov

13«Як організувати дозвілля дитини під час карантину»

https://childdevelop.com.ua/articles/leisure/9111/

14. «50 обов*язкових завдань для дошкільнят на карантині»

https://childdevelop.com.ua/news/9109/

15«Інтерактивна гра«Збери пасхальний кошик»

https://vseosvita.ua/library/interaktivna-elektronna-gra-skladi-velikodnij-kosik-249436.html https://www.supercoloring.com/ua/rozmalovky/svyata/velykden

16 Розмальовки на тему:»Великдень»

17. Мультфільм про коронавірус

https://shotam.info/v-ukraini-stvoryly-mul-tyk-pro-zakhyst-vid- koronavirusu-de-dyvytysia/

18 Мультфільм«Загублена писанка»

https://www.youtube.com/watch?v=gGmU5YK9Y-U

19.«Коронавірус»-сайт лікаря Комаровського

https://www.youtube.com/channel/UCUhtv0VMCbe3RVNr6Qz0lWQ

20 Мультфільм «День Космонавтики»

https://www.youtube.com/watch?v=iXVP3Dr0C3E

21.«Як песик і кошеня мили підлогу»

https://www.youtube.com/watch?v=1MuASJGzDLc

22. Відео «Історія олівця»

https://www.youtube.com/watch?v=tyj-BZH08DU

23.<https://www.pinterest.com/pin/63810

24. https://vseosvita.ua/library/metodicna-rozrobkakonsultacia dla-

batkiv-ak-organizuvati-dozvilla-

ditini-pid-cas-karantinu-225964.html

25.https://www.youtube.com/watch?v=WB9v6tXp_i8&amp;feature=youtu.be

26.https://www.youtube.com/watchv=7BzYcyr8qjw&amp;feat=youtu.be

27.https://bykvu.com/ua/bukvy/kak-sdelat-antiseptik-dlja-ruk-

rekomendacii-voz-i-recepty/

28.https://www.youtube.com/watch?v=mBDU8UwJdpM

29.https://www.youtube.com/watch?v=fkLTiihMbHQ&amp;feature=youtu.be

30.https://www.youtube.com/channel/UCisuqce0__725GGIEZxVYmg
34. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2695357620586117&amp;set=pcb.2512029369109118&amp;type=3&amp;theater
35.369109118&amp;type=3&amp;theaterd=IwAR2drrZLxy40lOgBfI_91n5xPZQ4f8CI5QgyN65jG2fKOHyYbGCoGNklVyQ
 

31. https://vseosvita.ua/library/vpravi-dla-rozvitku-pravilnogo-movlennevogo-dihanna-6947.html

32. https://youtu.be/J5gHWINI1-Q

33. https://www.youtube.com/watch?v=2o5SVCpD_x8

36.OHyYbGCoGNklVyQETmrvPUw&amp;feature=youtu.be&amp;fbclid=IwAR32t2CEtOfDJz_vpqtVWv_oUALA8pp1MZhNlucTvnLawYAuGAvwZNBax08

37. https://www.youtube.com/watch?v=XkQs8-ssJXyFioD5cwH_NV_F4BxNonncUgYEjNhrMxBaaPxXisU&amp;feature=youtu.be&amp;fbclid=IwAR2uX6_z28k2woDtdkM

Інструктивно-методичні рекомендації

«Щодо організації діяльності

закладів освіти, що забезпечують

здобуття дошкільної освіти

у 2019/2020 навчальному році»

Закон України «Про освіту» надав кожному закладу освіти автономію: академічну, організаційну, фінансову і кадрову, а керівнику - в управлінні закладом, прийнятті рішень щодо організації його роботи.

Педагогічні колективи закладів освіти мають набувати досвід діяльності в умовах автономії, особливо академічної, наданої їм законодавством. А органи управління освіти, методичні служби різних рівнів мають надавати їм дієву допомогу, зокрема з питань

  • вибору:
  • освітньої програми,
  • пріоритетних напрямів та завдань в організації освітнього процесу,
  • моделі планування та організації освітнього процесу на основі інтегрованого підходу,
  • видів, форм та методів підвищення професійної компетентності працівників;
  • прийняття управлінських рішень щодо стратегічних перспектив розвитку закладу освіти;
  • відповідальності за хід і результати освітнього процесу;
  • забезпечення партнерських стосунків у взаєминах із дітьми та їхніми батьками.

Освітня програма

Зміст освітнього процесу реалізується відповідно до вимог освітніх програм розвитку, виховання і навчання дітей. Чинними для використання у закладах дошкільної освітирізних типів і форм власності є програми (комплексні і парціальні), рекомендовані (схвалені) Міністерством освіти і науки України. Інформація про програми та іншу навчально-методичну літературу подається у «Переліку навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у закладах дошкільної освіти».

Програмно-методичний супровід змісту дошкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами здійснюється за окремими програмами, рекомендованими МОН України, або схваленими відповідними предметними комісіями НМР з питань освіти МОН України.

Педагогічним колективам надається право обирати для використання в роботі чинні освітні програми, перелік та особливості реалізації яких обговорюється та схвалюється педагогічною радою закладу дошкільної освіти.

У закладі освіти можна використовувати кілька комплексних та парціальних програм, у відповідності до яких педагоги плануватимуть освітню діяльність.

Програми та інформаційно-методичні матеріали розміщені та постійно оновлюються на офіційному сайті МОН України та ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти».

Водночас заклад дошкільної освіти може розробити власну освітню програму. Вимоги щодо механізмів розроблення, змістовного наповнення, схвалення та затвердження визначені чинним законодавством.

Організація освітнього процесу

Освітній процес в умовах закладу дошкільної освіти - це цілісний процес взаємодії дорослих і дітей, який розвивається в часі та в рамках певної системи, носить особистісно-орієнтований характер. Він спрямований на досягнення соціально-значущих результатів - набуттю життєвої компетентності, розвитку базових якостей особистості в різних видах діяльності.

Освітній процес має носити характер не прямого, а опосередкованого навчання, і здійснюватися під час спільної діяльності дитини і дорослого, адекватної можливостям дітей раннього та дошкільного віку. Педагог має володіти знаннями про вікові та психологічні особливості дітей, їх індивідуальні можливості та потреби; гнучко та варіативно застосовувати форми та види організації освітнього процесу.

Важливою особливістю організації освітнього процесу є використання ігрових і проблемно-навчальних ситуацій, інформаційно-комунікаційних та комунікативних технологій, проєктної діяльності; продумування найбільш вдалих форм і методів організації освітнього процесу, під час яких діти могли б, з одного боку, працювати індивідуально, з іншого - працювати разом, проявляти ініціативу, радитися один з одним, допомагати. Необхідно так проєктувати діяльність дітей, щоб діти не лише б набували та розширювали свої знання, а й ставали більш уважними один до одного, до дітей іншого віку, до дорослих, вміли б висловлювати свої думки, слухати і поважати думки інших тощо.

Отже, під час спеціально організованої навчально-пізнавальної діяльності педагог має сприяти тому, щоб дитина отримувала доступний віку обсяг інформації та практично засвоювала важливі уміння та навички в рамках цієї інформації, щоб опановувала систему моральних цінностей, отримувала життєвий соціальний досвід спілкування та доречної поведінки.

Основним акцентом такої діяльності є партнерська взаємодія дорослого з дітьми через: включеність вихователя у запропоновану діяльність нарівні з дітьми; добровільне приєднання дошкільнят до діяльності (без психічного і дисциплінарного примусу); залучення батьків (законних представників) дітей до освітнього процесу; вільне спілкування і переміщення дітей під час діяльності (передбачення педагогом організації відповідного розміщення навчально-дидактичних матеріалів у просторі групового приміщення чи іншої території закладу); залучення батьків до освітнього процесу; гнучкість у завершені певної роботи дітьми (кожен працює в своєму темпі).

Щодо діяльності інклюзивних груп

Національною радою реформ визнано інклюзивне навчання одним із пріоритетів розвитку держави, що є одним із основних чинників реформування системи інституційного догляду та виховання дітей в Україні.

У 2018 році Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг» від 6 вересня 2018 року (№ 2541-VIII) внесено зміни до закону України «Про дошкільну освіту», зокрема щодо організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти.

Організаційні засади діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти та форму індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами визначено у Порядку організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 № 530.

Необхідними умовами якісного інклюзивного навчання є: визначення особливих освітніх потреб дитини; підвищенням кваліфікації педагогічних працівників; створення інклюзивного освітнього простору; надання освітніх, психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг; забезпечення дітей спеціальними засобами корекції психофізичного розвитку (наказ МОН від 17.04.2019 № 423, зареєстрований в Мінюсті 17.04.2019 за № 403/33374); здійснення психолого-педагогічного супроводу дитини протягом усього періоду навчання із обов'язковим залученням батьків до освітнього процесу.

Визначення особливих освітніх потреб дитини та умов для організації інклюзивного навчання здійснюється практичними психологами та вчителями-дефектологами інклюзивно-ресурсних центрів за наслідками проведеної комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини.

Докладніше щодо організації інклюзивної освіти дітей у закладах освіти на розкрито в інструктивно-методичних рекомендаціях (лист МОН від 26.06.2019 № 1/9-409).

Предметно-просторове розвивальне середовище

Цікаво, пізнавально і компетентно - це те що привертає увагу дітей. Саме тому середовище, в якому розвивається дитина, має бути сучасним і сприяти забезпеченню ефективного формування у дітей необхідних компетенцій, навичок самостійної та спільної діяльності,активної взаємодії у соціумі, задля реалізації власних можливостей.

Предметно-просторове середовище має бути: змістовно-насиченим, готовим до трансформації; багатофункціональним; варіативним; доступним;

безпечним.

При цьому потрібно раціонально комплектувати та гнучко розподіляти простір на осередки (локації), пам'ятаючи, що різні види роботи вимагають постійної зміни локацій: дітям потрібно працювати в парах, у групах по 3-6 осіб. Тому модульні меблі мають бути достатньо легкими для пересування.

Відкриті полиці з доступними матеріалами, дошки або фліпчарти - це важливі атрибути середовища.

Щодо безпечності середовища, то воно полягає не лише у відповідності всіх його елементів вимогам із забезпечення надійності і безпеки їх використання, а й уникнення перенасиченості предметами, кольорами, тощо.

Сьогодні особливу увагу приділяють створенню універсального дизайну у закладі освіти як стратегії, спрямованої на те, щоб проєктування і компоненти будь-якого середовища, виробів, комунікації, інформаційних технологій чи послуг були однаково доступні чи зрозумілі всім та відповідали вимогам спільного користування.

При облаштуванні приміщень закладу дошкільної освіти особливу увагу слід приділяти якості матеріалів, з яких виготовлене обладнання, та правилам добору іграшок, їх відповідності санітарно-гігієнічним нормам. Оснащення освітнього процесу рекомендується здійснювати відповідно до Примірного переліку ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів дошкільної освіти, затвердженого наказом МОН України від 19.12.2017 № 1633. При створенні безпечних умов радимо керуватись листом МОН України від 14.02.2019 № 1/11-1491 «Щодо організації роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладах дошкільної освіти».

Доцільно впроваджувати в роботу закладів дошкільної освіти технології формування в дошкільників соціально доцільної поведінки, у межах міжнародного суспільного руху - освіта для сталого розвитку.

Елементи стратегії Нової української школи такі як: особистісно-орієнтований модель навчання, розвиток критичного мислення у дітей, інтеграція освітніх напрямків та педагогіка партнерства повністю відповідають концепції сталого розвитку, яка ґрунтується на принципах педагогіки емпауерменту (надання людині мотивації й натхнення до дії), що передбачає нову модель організації освітньої діяльності. Вона призначена не інформувати про предмет навчання, адже це не гарантує переходу від слів до дії, а формувати й автоматизувати навички чинити саме так, а не інакше. Інформація при цьому лише надихає того, хто вчиться, засвоює дію, яку він опановує.

Сучасне розуміння поняття сталого розвитку це - економічна стабільність, екологічна цілісність та соціальне благополуччя.

Для забезпечення сталого розвитку загальними завданнями дошкільної освіти є створення умов для: формування у дітей початкових уявлень про дії та поведінку, що орієнтовані на сталий розвиток, необхідних для свідомого вибору способу власного життя; усвідомлення старшими дошкільниками необхідності збереження ресурсів Землі та особистої причетності до майбутнього суспільства і природи; розвиток у дітей звичок і моделей поведінки, що відповідають сталому розвитку бажання діяти у цьому напрямі.

Показники успішного розвитку дітей у цій сфері освіти є самостійне, свідоме і відповідальне виконання дитиною певних дій, розвиток звичок щодо гармонізації суспільних відносин, економічно та екологічно доцільної поведінки, культури ресурсозбереження, здатності здійснювати дослідження і самооцінку та самоконтроль своєї поведінки. Завдання педагогічного колективу - сприяти формуванню у дошкільників мотивації до дій і моделей поведінки, орієнтованих на сталий стиль життя.

Планування

Планування освітньої роботи - обов'язковий елемент щоденної роботи педагога, адже забезпечує системність, послідовність та комплексність в організації діяльності з дітьми.

Чинне законодавство визначає План роботи обов'язковим документом, за формування та зберігання якого відповідає педагог закладу дошкільної освіти, втім не обмежує і не нав'язує йому шаблонних розробок перспективних та календарних планів. Педагог має свободу вибору найбільш ефективної та зручної для нього моделі та форми планування, як інструменту організації освітньої діяльності.

Враховуючи те, що освітній процес, як динамічна педагогічна система, має сприяти формуванню в дітей цілісної, реалістичної картини світу, основ світогляду, та потребує інтегрованого підходу в організації діяльності з дітьми, то найефективнішими моделями планування є блочно-тематичне та методичний конструктор, які забезпечують міжпредметні та внутрішньо предметні зв'язки.

Блочно-тематичний перспективний план, як і методичний конструктор, дозволяють формувати картотеку методичних засобів: опис різних форм і методів роботи з дітьми, що в свою чергу, забезпечує економію часу у розробці педагогом календарного плану.

В одному закладі може бути кілька видів та форм плану. Вихователі кожної групи мають змогу обрати найприйнятнішу для себе. Для педагогів зі стажем та педагогів-початківців педагогічна рада визначає різні формипланування.

Курси підвищення кваліфікації

На сьогодні стан забезпечення педагогічними кадрами в системі дошкільної освіти України характеризується нестачею вихователів із фаховою освітою. Для забезпечення безперервного освітнього процесу в закладі дошкільної освіти часто використовують спеціалістів суміжних професій (практичних психологів, дефектологів, соціальних педагогів, музичних керівників, вихователів-методистів і навіть директорів) для заміни тимчасово відсутніх вихователів.

Щоб освітній процес був якісним, а робота спеціалістів-суміжників фаховою і відповідно оплачуваною - цим педагогам необхідно проходити додатково курси підвищення кваліфікації за спеціалізацією «вихователь закладу дошкільної освіти».

Цікавий досвід з даного питання напрацьовано у Запорізькому інституті післядипломної педагогічної освіти, в якому розроблено освітні програми інтегрованих курсів підвищення кваліфікації для різних категорій спеціалістів дошкільної освіти з окремим додатковим фаховим модулем за спеціалізацією «вихователь закладу дошкільної освіти». Навчання відбувається виключно за фаховим модулем відповідно до освітніх ліній Базового компонента дошкільної освіти.

Плануючи підвищення кваліфікації на початку року, педагоги різних категорій реєструються для проходження курсів підвищення кваліфікації за основним фахом (на 2 тижні) та другою спеціалізацією (на 1 тиждень за фахом «вихователь ЗДО»). Наприклад, практичний психолог проходить підвищення кваліфікації за основним фахом 2 тижні у січні, а пізніше ще тиждень - за фахом «вихователь ЗДО» з метою отримання необхідних знань та права атестуватися як вихователь ЗДО. Впровадження цього підходу в 2018-2019 році засвідчує про великий попит серед практиків та позитивні результати.

Підвищення професійної майстерності педагогів

Без професіоналів і чіткої стратегії кадрової політики забезпечити якість освіти не можливо. Тому, крім фінансової, академічної, організаційної автономії, на часі - робота з кадрами.

Важливим завданням є формування корпоративної культури. Адже її сформованість є важливою для досягнення успіху; сприйняття роботи не лише як засобу одержання доходу і професійного зростання, а й способу задоволення працівником своїх потреб у самоповазі, його самодостатність; формування поваги до працівників, визнання цінності кожного працівника; формування таких якостей, як енергійність, схильність до розумного ризику, ініціативність, професіоналізм; визнання здобувачів освіти та їхніх потреб як центру уваги всієї діяльності закладу освіти.

В основі корпоративної культури мають бути ідеї, погляди, основні цінності, що поділяють всі члени колективу. З цінностей випливають стилі поведінки, спілкування, діяльності.

Реалізація творчого потенціалу педагога - необхідна умова оновлення освітнього процесу. Тож варто знайти шляхи розкриття творчого потенціалу, проявів креативності у педагогів та системного моніторингу рівня їхніх професійних компетенцій.

Цікавий досвід роботи з цього питання напрацьовано у багатьох регіонах. Радимо ознайомитися з досвідом організації методичної роботи методичних кабінетів та колективів закладів міст Миколаєва та Херсона.

В основі змін методичної служби - векторність і адресна спрямованість науково-методичного супроводу професійного розвитку педагогів. Такий супровід змодельовано залежно від індивідуальних запитів, потреб, мотивації педагогів, їх професійних можливостей, наявного досвіду - соціального, професійного й особистісного.

Векторність і адресна спрямованість дає змогу спроєктувати структуру методичного навчанняпедагогів, що забезпечує комфортні умови навчання, за яких кожен педагог відчуває свою успішність та інтелектуальну спроможність.

Результативними та дієвими формами роботи у м. Херсоні стали Ресурсний центр, Методичний дайджест, авторська Школа інноваційних технологій та проєкт «Країна online. Херсонське дошкілля».

Мета Ресурсного центру - сприяти залученню педагогів до оновлення стратегії діяльності закладів дошкільної освіти.

Завдання: дослідити світовий перспективний педагогічний досвід; створити банк інноваційних методів розвитку, виховання та навчання дітей дошкільного віку; упровадити нові освітні технології та системи; допомогти оволодіти знаннями про сучасні освітні методики та навичками їх використання.

Мета Методичного дайджесту - удосконалювати роботу щодо реалізації актуальних завдань освіти міста; гармонійно розвивати загальні, професійні й педагогічні здібності працівників; максимально розкривати творчий потенціал кожного педагога. Завдання такі: забезпечити науково-методичний та психологічний супровід реалізації актуальних завдань освіти; організувати науково-педагогічну роботу педагогів; розвивати аналітичні здібності педагогів; стимулювати та розвивати творчу ініціативу; сприяти розвитку професійної компетенції педагогічних працівників.

Школа інноваційних технологій має на меті: систематизувати інноваційну діяльність в закладах дошкільної освіти; поширювати апробовані на практиці ефективні інновації та методичні надбання колективів; максимально використовувати потенційні можливості та ресурси як окремих педагогів, так і закладів у цілому; формувати інноваційний стиль педагогічного мислення як життєву потребу і професійну необхідність.

Завдання - спрямовувати діяльність педагогічних колективів на осучаснення змісту й методів освітньої діяльності; адаптувати педагогічний процес до вимог інформаційного освітнього простору; формувати готовність до інноваційних змін.

Мета «Країни online. Херсонське дошкілля» - популяризувати діяльність закладів дошкільної освіти, окремих педагогів; підняти імідж дошкілля міста серед батьків, педагогів, громадськості; обмінюватися досвідом ефективної організації освітнього процесу; організувати методичне навчання педагогів в режимі online. Завдання - сприяти професійному та особистісному розвитку педагогічних працівників; спонукати всіх учасників освітнього процесу до активної взаємодії; актуалізувати установки вихователів на цінність самореалізації в професії; стимулювати інтерес до творчості та ініціативи; підвищувати якість дошкільної освіти.

У закладі дошкільної освіти № 60 м. Миколаєва розробили методичну форму обміну досвідом роботи, яку назвали PlatforM - Платформа Методична. Це групова стимульна форма роботи, в рамках якої кожний педагог може самостійно вибрати тему професійного навчання, яке забезпечує оновлення, поповнення, систематизацію знань та мотивацію до впровадження інноваційних технологій.

Обирається загальна тема Методичної Платформи, яка може бути як вузькою, так і широкою за змістом. В рамках теми визначається тематика освітніх локацій (від 2 до 5) та обираються педагоги-майстри, які будуть презентувати досвід впровадження інновацій в роботу з дітьми.

Програма заходу заздалегідь невідома, педагоги знають загальну тему зустрічі. Спікер заходу - на початку зустрічі оголошує тему заходу, а потім презентує структуру роботи, повідомляє про кількість освітніх локацій, представляє майстрів та їх теми. Учасники обрають локацію, яка їх зацікавила. Остання спільна локація проводиться з метою встановлення ефективності проведення заходу.

Цікавими формами роботи з педагогами міста Миколаєва науково-методичний центр пропонує такі організаційні форми розвитку професійної компетентності педагогів, як: Освіторія «АПгрейд» (для вихователів);

Майданчик «СпорТур» (для інструкторів з фізичного виховання); Майстерня «МайстерМуз» (для музичних керівників); Методична лабораторія «Крок» (для вихователів та вихователів-методистів); Педагогічний клуб «Майстерня успіху» (для педагогів, які мають педагогічне звання «вихователь-методист» або прагнуть до присвоєння); ПлатфОрМа «Метод» (для вихователів-методистів); Наукові студії «Основа» (для педагогів); Освіторія «Хвиля» (зустрічі для керівників та педагогів, у яких є потреба з того чи того питання) тощо.

Кожна з цих організаційних форм має внутрішній план методичних заходів, тематика та зміст яких визначена педагогами міста, та основний меседж. Наприклад, основний меседж майданчику «СпорТур» - Розвиток професійної компетентності інструктора з фізичного виховання у Свободі Творчого вибору методик та заходів. У рамках Майданчика відбуватимуться п'ять заходів, які спеціалісти відвідуватимуть за бажанням, зокрема такі як: консультація, методичне об'єднання, засідання круглих столів з різних тем, авторський науково-практичний семінар, школа авторської технології.

Партнерська взаємодія

У 2019/2020 навчальному році особливу увагу слід звернути на педагогіку партнерства. Вона передбачає вміння забезпечити плідну співпрацю з дітьми та батьками на засадах взаємної довіри й поваги. Майстерність досягти балансу прав, обов'язків і відповідальності у трикутнику «дитина-педагог-батьки», де батьки - повноправні учасники освітнього процесу.

Партнерська взаємодія є потребою часу, особливо нині, коли зрештою прийшло усвідомлення, що поодинці складно досягти вагомих результатів. Вона дає змогу досягти позитивних результатів завдяки тісній співпраці учасників освітнього процесу, інших закладів освіти, установ, органів місцевого самоврядування, органів виконавчої влади, громадських організацій тощо. Важливо, що при цьому всі сторони партнерства усвідомлюють відповідальність за результати співпраці. Адже партнерство базується на таких принципах, як: взаємовигідність; відкритість; добровільність; унормованість; різноманітність застосовуваних технологій.

 

Організація освітнього процесу будується на основі Базового компонента дошкільної освіти (нова редакція) та Освітньої програми для дітей віком від 2 до 7 років "Дитина"

(див. вкладення внизу сторінки).

Нормативно-правове і навчально-методичне забезпечення освітнього процесу

Додаток 1 до листа МОН Українивід 13.06.2018 № 1/9-386

Інструктивно-методичні рекомендації
«Про особливості організації діяльності закладів дошкільної освіти

в 2018/2019 навчальному році»


Відповідно до статті 23 Закону України «Про освіту» держава гарантує академічну, організаційну, фінансову і кадрову автономію закладів освіти. Обсяг автономії закладів освіти визначається цим Законом, спеціальними законами та установчими документами закладу освіти.
Відповідно до статті 11 Закону України «Про дошкільну освіту» заклад дошкільної освіти (далі - заклад) планує свою діяльність та формує стратегію розвитку; розробляє освітню програму закладу; забезпечує добір і розстановку кадрів.
Заклад має задовольняти потреби громадян відповідної території в здобутті дошкільної освіти; забезпечувати відповідність рівня дошкільної освіти вимогам Базового компонента дошкільної освіти; створювати безпечні та нешкідливі умови розвитку, виховання та навчання дітей, режим роботи, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров'я відповідно до санітарно-гігієнічних вимог та забезпечувати їх дотримання.
Організаційна свобода
Статус, організаційно-правову форму, тип закладу визначає засновник (засновники) і зазначає у Статуті закладу. Заклади всіх форм власності мають рівні права та обов'язки у провадженні освітньої діяльності відповідно до законодавства та діють на підставі власних статутів, які затверджують їх засновники відповідно до законодавства. Звертаємо увагу, що у Статуті закладу повинні передбачати розмежування компетенції засновника (засновників), інших органів управління закладу освіти та його структурних підрозділів відповідно до законодавства. Також у Статуті варто передбачити різні норми щодо комплектування груп, їх типів, наповнюваності, організації освітнього процесу, адже у закладі відбувається чимало змін у його діяльності.
Згідно з підпунктом 13 пункту 3 розділу XII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про освіту»переоформлення установчих документів закладів освіти з метою приведення їх у відповідність здійснюють протягом п'яти років з дня набрання чинності цього Закону. Згідно з пунктом 11 частини 1 статті 15 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань» зміни, що вносять до установчого документа юридичної особи, оформлюють, викладаючи документ у новій редакції. У разі потреби внести навіть мінімальні зміни засновник має забезпечити підготовку нової редакції статуту з включенням до нього усіх необхідних змін.
Отже, статути закладів переоформляють у поточному режимі (за потреби).
Відповідно до підпункту 6 пункту 3 розділу XII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про освіту» державні і комунальні заклади системи дошкільної освіти, що діють на день набрання чинності Законом, отримують ліцензію без проходження процедури ліцензування. Заклади освіти усіх форм власності, що створюються після набрання чинності Законом України «Про освіту», ліцензуються на загальних засадах. Нині є чинними Ліцензійні умови провадження освітньої діяльності, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1187(в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 10.05.2018 № 347).
Заклад для здійснення статутної діяльності може на договірних засадах об'єднуватися з іншими юридичними особами, створюючи освітні, освітньо-наукові та інші об'єднання, кожен із учасників якого зберігає статус юридичної особи (частина 5 статті 22 Закону України «Про освіту»)
Фізична особа-підприємець або структурний підрозділ закладу освіти, основним видом діяльності яких є освітня діяльність, діють на підставі власних положень про них. У цьому випадку заклад може бути філією іншого закладу освіти. Типове положення про філію закладу освіти затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 06.12.2017 № 1568. Відповідно до пункту 2 цього положення філія закладу освіти (опорного закладу освіти) - це територіально відокремлений структурний підрозділ закладу освіти, що не має статусу юридичної особи і діє на підставі положення, затвердженого засновником відповідного закладу освіти.
Режим роботи закладу незалежно від підпорядкування, типу і форми власності, тривалість перебування в ньому дітей встановлює його засновник (засновники).
За бажанням батьків або їхніх законних представників у закладі може встановлюватися гнучкий режим роботи, який передбачає організацію різнотривалого, цілодобового перебування дітей, а також чергові групи у вихідні, неробочі та святкові дні.
Заклад освіти може створювати інклюзивні групи. Перш ніж відкрити інклюзивну групу керівник закладу має вивчити освітні запити дітей, батьків; проаналізувати матеріально-технічну та методичну бази; фаховий рівень педагогів; відповідність приміщень закладу освіти санітарно-гігієнічним вимогам. Засновник (засновники) та відповідний орган управління освітою мають виділити кошти для забезпечення безперешкодного доступу до будівлі та приміщень закладу, створення відповідної матеріально-технічної та методичної баз. Необхідно забезпечити підвищення кваліфікації педагогічних працівників з питань надання освітніх послуг дітям з особливими освітніми потребами, а також забезпечити відповідними кадрами.
Інклюзивно-ресурсні центри, які діють відповідно до Положення про інклюзивно-ресурсний центр, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.07.2017 № 545, повинні надати психолого-педагогічну допомогу дітям з особливими освітніми потребами, які навчаються у закладах; консультувати та взаємодіяти з педагогічними працівниками закладів з питань організації інклюзивного навчання; надавати методичну допомогу педагогічним працівникам закладів, батькам (одному з батьків) або законним представникам дітей з особливими освітніми потребами щодо особливостей організації надання психолого-педагогічної допомоги таким дітям.
Діяльність команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами необхідно організовувати відповідно до Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 08.06.2018 № 609.
У приватних закладах і закладах, заснованих релігійними організаціями, статути яких зареєстровані в установленому законодавством порядку, можуть діяти відповідні релігійні організації.
Заклад складає та затверджує план роботи на навчальний рік та оздоровчий період, що конкретизує організацію освітнього процесу. Норма щодо погодження плану роботи з органом управління освітою чи іншими органами відсутня. Тому вимога щодо погодження плану роботи є неправомірною.
Заклад самостійно визначає завдання на новий навчальний рік на основі аналізу роботи закладу за минулий рік з урахуванням виявлених проблем та потреб закладу. Кількість ключових завдань, над якими працює колектив закладу, залежить від кількості груп, режиму роботи тощо. їх кількість може бути три-чотири на рік (одне-два з них, передбачені попереднім планом роботи, конкретизуються, розширюються, інші два є новими). Для закладів із сезонним перебуванням дітей, одно-двогрупових, з групами короткотривалого перебування кількість завдань також може бути меншою - одне чи два завдання. Усі заплановані заходи плану роботи підпорядковуються визначеним завданням.
Педагогічні колективи закладів повноважні самостійно визначати, за якими чинними комплексними і парціальними програмами працювати. Керівники і вихователі-методисти закладів мають інформувати педагогічні колективи про чинні програми та обговорювати вибір програм на засіданнях педагогічних рад перед початком кожного навчального року. Під час вибору програм особливу увагу необхідно звертати на терміни дії грифів Міністерства освіти і науки України, які унормовують чинність документів.
Заклади можуть використовувати чинні програми, рекомендовані Міністерством освіти і науки України для використання у 2018/2019 навчальному році.
За бажанням заклади мають право самостійно розробляти власні освітні програми. Основою для розроблення освітньої програми є Базовий компонент дошкільної освіти.
Освітня програма має містити: вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за програмою; перелік освітніх компонентів та їх логічну послідовність; загальний обсяг навчального навантаження та очікувані результати навчання здобувачів освіти.
Освітні об'єднання та заклади освіти, що здійснюють освітню діяльність на різних рівнях освіти (дошкільна освіта - початкова освіта тощо), можуть використовувати або розробляти власні наскрізні освітні програми, які охоплюють відповідні рівні освіти. Такі освітні програми розробляють як єдиний комплекс освітніх компонентів (предметів вивчення, дисциплін, індивідуальних завдань, контрольних заходів тощо), спланованих і організованих для досягнення визначених результатів навчання. їх затверджують відповідно до законодавства. Освітні програми можуть мати також корекційно-розвитковий складник для дітей з особливими освітніми потребами. За потребою заклад може розробляти та затверджувати локальну спеціальну програму для груп компенсуючого типу, діяльність яких організовують з урахуванням відповідної нозології та специфіки освітнього процесу з дітьми. Такі програми розробляють на основі грифованих програм загальноукраїнського рівня впровадження.
Вибір програм на навчальний рік схвалює і затверджує педагогічна рада закладу. Вона також оцінює:

  • результативність виконання їх та Базового компонента дошкільної освіти;
  • хід виконання програм розвитку, виховання і навчання дітей у кожній віковій групі (ч. 2 ст. 20 Закону України «Про дошкільну освіту»).

Орієнтовну кількість занять на тиждень за віковими групами визначають з урахуванням гранично допустимого навчального навантаження на дитину (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.04.2015 № 446).
Необхідно враховувати, що значному скороченню організованих форм навчальної діяльності (занять) сприяє блочно-тематична організація освітнього процесу на засадах інтеграції, яка істотно знижує навчальне навантаження на дітей. При цьому тривалість інтегрованого заняття може дещо збільшуватись за рахунок постійної зміни різних видів дитячої діяльності (на 5, 10, 15 хвилин відповідно в молодшій, середній, старшій групах), проте інтегроване заняття може замінити всі інші, крім занять з фізичної культури й музичного виховання. Тобто щодня можна проводити одне інтегроване заняття, закріплюючи набуті дітьми знання і вміння в різних видах дитячої діяльності протягом дня. При цьому тривалість статичного навантаження у положенні сидячи на одне заняття не повинна перевищувати для дітей молодших груп - 15 хвилин, середніх - 20 хвилин, старших - 25 хвилин. Не дозволено вимагати від дітей виконання домашніх завдань.
При доборі форм організації життєдіяльності дітей, їх змістового наповнення, методів, прийомів і засобів освітнього впливу необхідно взяти до уваги ймовірне утворення зведених різновікових груп, а відтак частіше необхідно передбачати роботу у підгрупах, диференціацію завдань і видів діяльності за домірними віку рівнями складності, тривалістю проведення, дозуваннями тощо.
Функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти забезпечує керівник закладу в межах наданих йому повноважень. Будь-яких перехідних положень, які відтерміновують запровадження в закладах внутрішньої системи забезпечення якості освіти немає, тому кожен керівник закладу має організовувати розбудову такої системи.
Фінансова самостійність
Порядок діловодства і бухгалтерського обліку в закладі визначає керівник закладу відповідно до законодавства. За рішенням керівника бухгалтерський облік може здійснювати самостійно заклад освіти або централізована бухгалтерія.
Поступово заклади отримують фінансову автономію - стають розпорядниками коштів місцевого бюджету нижчого рівня. Фінансово автономні заклади повинні самостійно вести бухгалтерський облік та складати фінансову і бюджетну звітність з виконання кошторису (ст. 56 та 58 Бюджетного кодексу України). Зокрема, за національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі. При цьому як суб'єкти державного сектору вони мають сформувати та застосовувати облікову політику. Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-ХІУ встановлено, що юридична особа, зокрема й заклад, у своїй діяльності має застосовувати обрану ним облікову політику.
Облікову політику, а також зміни до неї кожен заклад

  • визначає самостійно на основі Стандартів та інших нормативно-правових актів з бухгалтерського обліку в державному секторі;
  • погоджує із головним розпорядником бюджетних коштів, яким для нього є управління освіти.

Заклади визначають облікову політику у відповідному положенні, яке затверджує наказом керівник закладу.
Управління освіти як головний розпорядник бюджетних коштів:

  • уключає заклади у свою мережу підпорядкованих установ;
  • надає цю мережу до органу Державної казначейської служби України за місцем обслуговування.

Звертаємо увагу, що заклади, які отримують публічні кошти, та їх засновники зобов'язані оприлюднювати на своїх веб-сайтах кошторис і фінансовий звіт про надходження та використання всіх отриманих коштів, інформацію про перелік товарів, робіт і послуг, отриманих як благодійна допомога, із зазначенням їх вартості, а також про кошти, отримані з інших джерел, не заборонених законодавством. Якщо заклади дошкільної освіти обслуговує централізована бухгалтерія, вона має передавати закладам дошкільної освіти всю необхідну інформацію та документи для подальшого їх оприлюднення. Якщо заклад немає власного сайту, то інформацію розміщують на сайті відповідного органу управління освітою.
Також звертаємо увагу, що законодавством визначено нову норму як державно-приватне партнерство у сфері освіти і науки, яке передбачає спільне фінансування закладів, а також юридичних і фізичних осіб, які провадять освітню діяльність. Обсяги співфінансування визначають засновники на умовах договору.
Кадрова самостійність
Штатні розписи державних і комунальних закладів незалежно від підпорядкування і типу встановлюють відповідні органи управління освітою на основі Типових штатних нормативів закладів дошкільної освіти, які затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 04.11.2010 № 1055. Звертаємо увагу, що керівникам закладів надано право у разі виробничої необхідності змінювати штати або вводити посади (крім керівних), не передбачені штатними нормативами для цього закладу, в межах фонду оплати праці, доведеного лімітними довідками на відповідний період. Заміна посад працівників може здійснюватися лише в межах однієї категорії персоналу (педагогічний, господарсько-обслуговуючий). У разі виробничої необхідності за рахунок спеціального фонду у закладах заклади можуть вводити додаткові посади.
Керівництво закладом здійснює його директор, якого призначає на посаду та звільняє з посади засновник (засновники) або уповноважений ним (ними) орган. Іншої процедури призначення директора закладу законодавством не визначено.
На посаду директора закладу незалежно від підпорядкування, типу і форми власності призначають особу, яка є громадянином України, має вищу освіту не нижче ступеня бакалавра, стаж педагогічної роботи не менш як три роки, а також організаторські здібності, фізичний і психічний стан якої не перешкоджає виконанню професійних обов'язків.
Інших працівників закладу призначає на посади та звільняє з посад його директор у порядку, передбаченому Статутом закладу, відповідно до законодавства.
У закладі дошкільної освіти необхідно забезпечити академічну свободу - самостійність і незалежність учасників освітнього процесу під час провадження педагогічної, науково-педагогічної, інноваційної діяльності, що здійснюють на принципах свободи слова, думки і творчості, поширення знань та інформації тощо.

Додаток 2 до листа МОН Українивід 13.06.2018 № 1/9-386

Перелік інструктивно-методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України для використання в освітньому процесі закладів дошкільної освіти

Організація роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період (лист від 16.03.2012 № 1/9‑198).
Про організацію фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період (лист від 28.05.2012 № 1/9-413).
Про розроблення програм для дошкільної освіти (лист від 28.02.2013 № 1/9-152).
Щодо вирішення окремих питань діяльності керівників гуртків дошкільних навчальних закладів (лист від 18.09.2014 № 1/9-473).
Щодо організації роботи з музичного виховання дітей у дошкільних навчальних закладах (лист від 02.09.2016 № 1/9-454).
Організація фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах (лист від 02.09.2016 № 1/9-456).
Про організацію національно-патріотичного виховання у дошкільних навчальних закладах (лист від 25.07.2016 № 1/9-396).
Щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців (лист від 11.10.2017 № 1/9-546).

Щодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти (лист від 19.04.2018 № 1/9‑249).  
 

© 2017 ДНЗ №91 "Кобзарик". Всі права захищені.
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати